zondag 28 januari 2018

Weekmenu januari 2018

Vanaf dit jaar wil ik elke maand een weekmenu met jullie gaan delen op basis van wat wij in een week gegeten hebben, omdat ik merk dat de blogs die hier over gaan vaker gelezen worden. Blijkbaar zijn deze blogs een inspiratie voor jullie (leuk!). Hoewel wij vanaf januari 2018 leven op een vrijwillig budget is ons eetpatroon daardoor niet aangepast. We doen alleen veel bewuster boodschappen door bijvoorbeeld meer op aanbiedingen en de seizoenen te letten, dus ook de gerechten die ik met jullie deel zullen hierop aangepast zijn. Hierbij deel ik graag ons weekmenu van afgelopen week.

Zondag: 
Op zondag aten wij bloemkool (uit onze stoomoven, mmm!) met gekookte biologische aardappels en naturel kip drumsticks uit de oven. Onze middelste at rauwe bospenen in plaats van bloemkool. Als speciaal toetje maakten we kloppudding met lactosevrije melk. Let op welke smaak je hiervan gebruikt, want sommige smaken bevatten lactose. Deze aardbei variant bevat alleen melkeiwitten, dus was prima geschikt voor de kinderen. Aangezien ikzelf moment zuivelvrij eet, heb ik dit dessert overgeslagen. Gelukkig heb ik altijd wel desserts van Alpro in huis, dus hoefde ook ik het niet zonder toetje te stellen.

Maandag:
Op maandag aten we bospenen (manlief gekookt, de middelste en ikzelf rauw) met een speklapje en gebakken aardappelschijfjes gemaakt van biologische aardappels. Onze oudste is niet zo dol op bospenen, dus die at maïskorrels (uit blik) daarvoor in de plaats. 

Dinsdag:
Op dinsdag aten we glutenvrije fusili met het restje maïskorrels, een grote courgette en rundergehakt. Als saus gebruikte ik kant-en-klare tomatensaus met kruiden van de AH. Die is gluten- en lactosevrij. 

Woensdag:
Deze dag aten we 'blote billetjes in het gras' oftewel: witte bonen met snijbonen. Ik gebruikte hiervoor een potje witte bonen van HAK, snijbonen uit de diepvries en gekookte biologische aardappels. Van maandag hadden we nog twee naturel speklapjes over. Deze heb ik in kleine stukjes door de bonen heen gedaan. 

Donderdag:
Vandaag aten we shoarma met naturel ijsbergsla en ribbelfrites uit de airfryer. De frites waren erg lekker, maar ook pure noodzaak dit keer. We zouden het shoarmavlees en de sla in een pitabroodje eten, maar de glutenvrije pita broodjes waren hier in de buurt niet te krijgen. Dus in plaats van een broodje hebben we er toen maar patat bij gegeten. Je moet toch wat ;-) 

Vrijdag:
De spruitjes waren in de aanbieding deze week, dus vandaag aten we onze nieuwe favoriet: de kindvriendelijke spruitjes ovenschotel met appel en chorizo. Eerder deelde ik al hoe je deze maakt. Sinds we dit recept ontdekt hebben, eten we het regelmatig. Er zit voor ieder wel wat lekkers in dit gerecht. Zo komt het dat we nog nooit zo vaak spruitjes gegeten hebben als de laatste tijd haha! 

Zaterdag: 
Op zaterdag aten we mihoen. Mihoen is gemaakt van rijst en dus glutenvrij. We aten dit met kipstukjes, prei, rode paprika, taugé, sperziebonen, de nasi- en bami kruidenmix van Verstegen, een gebakken ei en Surinaamse (gluten- en lactosevrije) satésaus. Smullen! De volgende keer gaan we wel weer voor de gluten- en lactosevrije satésaus van Hela, want deze Surinaamse satésaus vonden we vrij pittig en lang niet zo lekker helaas. 


Wat stond er op jullie menu in de afgelopen week? Heb je nog lekkere tips voor ons misschien? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...