dinsdag 21 november 2017

Ons weekmenu

Eén van de meest gelezen blogs is die over wat wij nu eten nu onze kinderen zowel lactosevrij als glutenvrij moeten eten. In deze blog deelde ik ons weekmenu en blijkbaar is deze voor velen inspirerend. Daarom deel ik hierbij nogmaals een weekmenu met jullie, zodat jullie hier hopelijk weer wat inspiratie uit kunnen halen. 

Vrijdag:
Vandaag aten wij twee verschillende gerechten. Wij volwassenen aten hutspot (met wortels, uien en biologische aardappels) met een speklapje en onze kinderen een restje rode bietjes (uit opa's moestuin), want hutspot lusten ze niet, met gekookte biologische aardappels. Hierbij at onze oudste ook een speklapje en onze middelste (voorheen jongste) een AH runderhamburger.

Zaterdag:
Het zal vast geen verrassing zijn na het lezen van de vorige blog; vandaag aten wij AH ribbelfriet uit de airfryer (zaterdag patatdag tenslotte ;-)). Hierbij aten we dit keer kipnuggets van Consenza. 

Zondag:
Op zondag aten wij bospenen (manlief gekookt, de rest van ons rauw) met biologische gekookte aardappels en glutenvrije vissticks van Iglo. Die zijn echt heel lekker en qua smaak haast niet te onderscheiden van de 'echte'. Een aanrader! Als dessert maakten we van de chocolade en vanille desserts van Alpro een heerlijke gluten- en lactosevrije dubbelvla. Smullen! :-) 

Maandag:
Vandaag aten we 'luie mensen pasta', gemaakt van glutenvrije penne, rundergehakt en een zak bolognese pastasaus van HAK. Deze zak saus kregen we onlangs gratis bij onze boodschappen van de AH. Normaal gesproken maak ik de pasta altijd met verse groenten, maar voor een keertje was dit wel heerlijk makkelijk ;-) 

Dinsdag:
Op dinsdag sporten onze oudste kinderen. Daarom eten we dan altijd iets makkelijks. Vandaag aten we Consenza tomatensoep met kip uit blik (deze soep vindt onze oudste altijd erg lekker) met een glutenvrij kaiserbroodje van Schär. Lekker dippen in de soep of met beleg naar keuze. We eten wel vaker soep met brood(jes) op dinsdag, dus ik probeer wel te variëren met de soep en de broodjes. Zo maak ik regelmatig zelf een lekkere groentensoep van verse groenten met balletjes rundergehakt in (runder)bouillon en eten we er ook wel eens een glutenvrij stokbroodje (van Schär) bij in plaats van een kaiserbroodje. Of een lekkere glutenvrije bruine boterham, die we sinds kort online bij glutenvrije bakker Leo bestellen. 

Woensdag:
Blote billetjes in het gras stond er vandaag op het menu, oftewel: witte bonen en snijbonen met gekookte biologische aardappels. En omdat het weer herfst is aten we er lekker een stukje Unox rookworst bij. Heerlijk! 

Donderdag:
Vandaag stond er een snelle chili con carne op het menu. Dit maak ik altijd zelf met stukjes kipfilet, maïskorrels (uit blik of vers, net wat ik in huis heb en wat er voorhanden is in de supermarkt), paprika (de kleur is afhankelijk van wat ik in huis heb) en een blikje AH chilibonen. Wij aten dit met zilvervliesrijst. Ik maak dit gerecht ook wel eens met rundergehakt en glutenvrije wraps (van Schär) of AH taco's in plaats van rijst. 

Hopelijk heeft ons weekmenu je kunnen inspireren voor je eigen weekmenu. En heb je zelf nog lekkere suggesties, deel ze gerust. Ik ben erg benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...