zaterdag 30 december 2017

Eten tijdens de feestdagen

De laatste week van december is altijd een week vol feestelijkheden. 1e en 2e Kerstdag en natuurlijk Oudjaarsdag. Dit zijn ook dagen waarop vaak veel lekkers gegeten wordt. Iets wat voor iemand met een lactose intolerantie en/of coeliakie niet altijd (zomaar) vanzelfsprekend is, zeker niet wanneer je buiten de deur eet. Daarom vind ik het zelf altijd belangrijk om dan juist thuis ook wat extra's voor onze kinderen te doen, zodat ook zij van lekkere hapjes kunnen genieten en de feestdagen ook voor hen echte feestdagen zijn. Ik deel graag met jullie wat wij gegeten hebben met de feestdagen dit jaar. Niet om op te scheppen over hoe goed wij het hebben (want wat voel ik me op zulke dagen en met al dat lekkers toch rijk!), maar ter inspiratie. 


Wat hebben wij zoal gegeten? Op 1e Kerstdag gingen we gourmetten bij mijn ouders. Die zijn inmiddels zo gewend aan de intoleranties van onze kinderen dat daar gewoon voor iedereen gluten- en lactosevrije pannenkoekenmix op tafel staat (en dit jaar zelfs ook zuivelvrij, zodat ik ook pannenkoekjes kon bakken :-)), onbewerkt vlees wat dus voor iedereen toegankelijk is, een apart mandje met glutenvrij stokbrood (van Schär), een apart bakje met boter (mijn ouders gebruiken altijd Becel Light, die bevat ook geen melk) enzovoorts. Ook bij het nagerecht wordt er rekening gehouden met ons. Meestal eten we ijs als nagerecht en is er voor onze kinderen sorbetijs of soja ijs en een bus lactosevrije slagroom (van MinusL), zodat ook zij kunnen genieten van een heerlijk toetje. Een waar feestje voor ons allemaal zo, echt genieten! 

De 2e Kerstdag bleven we lekker thuis, maar wilden we wel graag wat extra's doen. Vorig jaar maakte ik zelf diverse tapas, dit jaar werd het een uitgebreide lunch. Een lactosevrije en glutenvrije lunch uiteraard ;-) Wat maakte ik allemaal? Ter illustratie deel ik graag onderstaande foto van onze gedekte tafel. Ik had ook nog sandwiches gemaakt van het glutenvrije bruin brood van Bakker Leo met daarop - op verzoek van de oudste - ham, maar die staan niet op de foto. Maar ze waren wel erg lekker, net als de rest van de hapjes. Oh ja, en de brie was voor manlief en niet lactosevrij (lusten de kinderen toch niet). 




Van links naar rechts:
Zelfgebakken naturel cakejes en marmer cakejes van Cereal. Schär crackertjes met zalm en MinusL roomkaas. Droge worst, grillworst en stukjes brie voor manlief. Zelfgebakken appel-rozijnenflappen met het bladerdeeg van Consenza. Zoete bon matin broodjes van Schär met aardbeienjam. En tot slot zelfgebakken ham-kaas broodjes (met lactosevrije Kees kaas). 

We hebben echt gesmuld van al het lekkers en er was slechts één marmer cakeje over, de rest was binnen no time op. Vooral voor de oudste was dit - na de glutendip van net voor de feestdagen - een waar feestje. Die heeft er ook het meeste van genoten en straalde van oor tot oor tijdens de lunch. En daar doe je het als moeder zijnde toch voor! Kleine moeite, groot geluk :-) 

Morgen is het Oudjaarsdag. Traditioneel worden er op deze dag oliebollen en/of appelbeignets gegeten. Ook wij doen mee aan deze traditie, maar dan aangepast op onze diëten. Voor de oudste zijn er gluten- en lactosevrije oliebollen van Yam en zelfgebakken appel-rozijnenflappen (net als tijdens de lunch op 2e Kerstdag) met de bladerdeeg van Consenza. Voor de middelste - die nu tijdelijk ter provocatie weer gluten mag - en voor ons als ouders zijn er lactosevrije/zuivelvrije oliebollen, gebakken van de oliebollenmix van Koopmans (let op, je moet wel de compleet mix hebben, anders zit er weipoeder in en deze mix is niet glutenvrij!) en appelbeignets (van mix van Koopmans, ook niet glutenvrij), gebakken met soja melk. Dus ook voor mij met mijn tijdelijke zuivelvrije dieet (lees hier waarom) is er volop lekkers morgen. En vandaag, want we konden het niet laten om alvast wat te proeven ;-) Heerlijk! 

Ik wil jullie via deze weg allemaal alvast een hele fijne jaarwisseling toewensen morgen en het allerbeste voor 2018. Laten we er met zijn allen een blij gluten- en lactosevrij jaar van maken! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...