woensdag 22 augustus 2018

Ontbijtjes voor baby's

Eerder schreef ik al eens een post over verschillende gluten- en lactosevrije ontbijtjes voor jong en oud. Mocht je hem gemist hebben, dan kun je hem hier teruglezen. Maar waar ik zelf tegenaan liep met een baby die een lactose intolerantie heeft en mogelijk ook coeliakie, waren lekkere babyproof ontbijtjes die zowel lekker als voedzaam zijn. Dus geen kant-en-klare papjes of papflessen, maar vers bereide ontbijtjes. Ik ben op onderzoek uitgegaan en na diverse ontbijtjes bedacht en uitgeprobeerd te hebben bij onze baby, deel ik graag onze succesnummers met jullie. Omdat onze baby borstvoeding krijgt en hier altijd tevreden mee was in de ochtend, zijn wij pas met 8 maanden met een ontbijtje gestart. Hierdoor zijn de ontbijtjes die ik beschrijf dan ook geschikt voor baby's vanaf 8 maanden (uitgegaan van het eetgedrag van onze baby). Nu is de ene baby de andere niet, dus kijk goed naar je eigen baby of ze inderdaad ook geschikt zijn voor jouw kindje.



Havermoutpap met banaan
Eén van de favorieten hier is (glutenvrije) havermoutpap. Hiervoor koken wij ongeveer 25 gram havermout een paar minuten met ongeveer 150 ml water. Wanneer al het water opgelost is halen we de pan van het vuur en prakken we hier een halve banaan door. Even wat af laten koelen en smullen maar!
Variatietips: doe er eens een lepeltje appelstroop door of wat gewelde rozijnen, wanneer je baby wat ouder is of maak de pap eens met wat amandelmelk in plaats van water.

Yoghurt of kwark met havermout en fruit
Een schaaltje lactosevrije (half)volle yoghurt of kwark van Arla met wat (glutenvrije) havermout en fijn gesneden fruit is hier ook echt een succesnummer. Onze baby is echt een liefhebber van yoghurt en kwark, dus dit is een heerlijke start van de dag zo. Geef je liever plantaardige yoghurt, dan kun je dit natuurlijk ook prima met kokosyoghurt of yoghurt op sojabasis maken.

Banaan pannenkoekjes
Dit recept beschreef ik ookal bij de ontbijttips voor grotere kinderen en volwassenen die ik eerder deelde, maar blijkt ook door onze baby erg lekker gevonden te worden. Je maakt een 'beslag' van een (over)rijpe banaan, twee eieren en wat (glutenvrije) havermout. Bak vervolgens kleine pannenkoekjes in een koekenpan, ingevet met wat (kokos)olie. Lekker met een snufje kaneel of wat geraspte kokos erop. Dit is uiteraard geen ontbijtje voor elke dag, maar voor een verwenontbijtje zo af en toe is het prima geschikt.

Fruitsalade
Op sommige dagen heeft onze baby niet zoveel zin in een ontbijtje. Dan maak ik vaak wat kleingesneden fruit klaar. Banaan, druifjes (deze snijd ik in vieren), mango of vers geplukt fruit zoals frambozen of aardbeien uit onze tuin doen het erg goed bij onze kleine. Nu hoor ik vaak dat frambozen en aardbeien nog wel eens voor irritaties willen zorgen bij baby's (onze oudste heeft dat met aardbei ook gehad), dus kijk goed hoe je kind op de verschillende fruitsoorten reageert.
Variatietip: wanneer je het fruit pureert of fijn prakt voor je baby kun je er natuurlijk ook wat (glutenvrije) havermout doorheen prakken. Dit maakt de fruitsalade nog voedzamer.

Rijstwafeltje
Alledrie onze kinderen zijn dol op rijstwafels en dan vooral die kleine baby rijstwafels. Bij de AH bijvoorbeeld verkopen ze naturel en appel kaneel rijstwafeltjes en in Duitsland hebben ze soms rijstwafeltjes met frambozensmaak van Hipp. Vooral de appel kaneel wafeltjes zijn favoriet bij onze baby. Hoewel een halve gewone rijstwafel hier ook prima gaat kies ik toch meestal voor de baby rijstwafels, omdat deze minder zout bevatten en makkelijker te eten zijn. Je kunt eventueel ook voor een (halve) maïswafel kiezen.
Variatietip: besmeer een naturel rijstwafeltje eens met wat (baby) pindakaas, notenpasta of avocado. Zo krijgt je baby ook gelijk gezonde vetten binnen en is het rijstwafeltje ook wat voedzamer en vullender. Appel en/of perenstroop (zonder toegevoegde suikers) op het rijstwafeltje is heerlijk wanneer je je baby wilt verwennen met een wat zoeter ontbijtje.

Ik hoop dat je iets aan mijn ontbijtideetjes hebt. Je kunt natuurlijk ook altijd kiezen voor een gewone (glutenvrije) boterham in de ochtend, wanneer je dat gewoon bent of prettiger vind.

Wat eet jouw baby zoal als (gluten- en/of lactosevrij) ontbijt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...