maandag 27 november 2017

Zuivelvrij

Zoals de trouwe lezers van mijn blog al weten eten onze twee oudste kinderen gluten- en lactosevrij. De oudste heeft coeliakie en een lactose intolerantie en onze middelste heeft (waarschijnlijk) een glutensensitiviteit en een lactose intolerantie. Best uitdagend soms qua eten en alles wat erbij komt kijken (denk aan doktersbezoeken, onderzoeken etcetera). Daarom ben ik ook deze blog begonnen, in de hoop andere ouders te kunnen inspireren. We hoeven natuurlijk niet allemaal zelf het wiel uit te vinden ;-) 


Inmiddels zijn we alweer een aantal weken geleden de trotse ouders geworden van een derde kindje. Iets waar we ontzettend blij mee zijn! Helaas lijkt ook dit kindje te reageren op lactose / koemelk, dus we hebben er niet alleen een nieuw gezinslid, maar ook weer een nieuwe uitdaging bij. Ik geef onze baby namelijk borstvoeding en dit houdt in dat ik nu een zuivelvrij dieet moet volgen om ervoor te zorgen dat onze baby zo min mogelijk lactose / koemelk binnen krijgt. Lactose zit van nature in de moedermelk, evenals het enzym lactase die de lactose in de moedermelk afbreekt, maar doordat ik nu zuivelvrij eet krijgt onze baby in ieder geval geen extra lactose en koemelk van mij mee. En dit blijkt heel goed te werken gelukkig, want de lange huilbuien die onze baby vlak na de geboorte had zijn voorbij en ons kindje is erg tevreden na een voeding. 

Zelf moet ik nog steeds wel wennen aan het dieet. Geheel zuivelvrij is toch weer anders dan lactosevrij, dus een vergissing is zo gemaakt. En ik begrijp nu nog meer hoe beperkend het is voor mijn kinderen dat ze geen gluten én lactose mogen. Je kunt niet meer zomaar dingen in je mond stoppen en niet overal zijn er etenswaren aanwezig dit je kunt eten. Denk aan een verjaardag met gebakjes, allerlei hapjes, blokjes kaas etcetera. Nu heb ik voor mijn kinderen altijd zelf wat bij me, zodat ze ook wat lekkers hebben, en dat neem ik nu ook voor mezelf maar mee. Want een lekker gebakje of een toastje met brie zit er nu ook even niet in. 

Gelukkig is het voor mij maar tijdelijk en kan ik straks weer gewoon melkproducten eten en drinken. Dat is fijn en je hoort mij dan ook zeker niet klagen. En zoals elke moeder wil ik het beste voor mijn pasgeboren kindje, dus ik heb het er zeker wel voor over. Gelukkig zijn veel van de recepten die ik op dit blog deel of al gedeeld heb ook prima zuivelvrij te maken. Zo bakken wij hier nu bijvoorbeeld pannenkoeken (en poffertjes) met amandelmelk of sojamelk. Gaat ook prima!

Ik ben benieuwd: Heb jij ook wel eens zuivelvrij / melkvrij moeten eten en drinken vanwege het geven van borstvoeding aan een kindje met een koemelkallergie of lactose intolerantie? En zo ja, hoe ging of ga jij hier mee om? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...