zaterdag 16 december 2017

Recept: kindvriendelijke spruitjes ovenschotel

Zoals op mijn Facebookpagina al beloofd: hierbij mijn recept voor een heerlijke spruitjes ovenschotel. Dat ik het woord heerlijk ooit in combinatie met spruitjes zou gebruiken had ik nooit gedacht, want eigenlijk lust ik helemaal geen spruitjes. De laatste keer dat ik ze gegeten heb was toen mijn oudste net met de pot ging mee eten en ik vond dat alle groenten een keer geprobeerd moesten worden. Daar ben ik vervolgens bij de middelste alweer vanaf gestapt ;-)


Ook veel kinderen zijn geen spruitjes liefhebbers. Bij ons lust alleen de oudste ze enigszins (ha, heb ik ze toch niet voor niks gegeten toen onze oudste klein was!), onze middelste moet er echt niks van weten. Ik moet bij spruitjes ook altijd aan de film van Knofje denken. Ken je die? Een film over een meisje van vier (en een half!) die met een super chagrijnig gezicht boven een bord spruitjes zit. Een heerlijke film vind ik dat en ik denk ook zeker dat er meerdere vierjarigen zijn die net zo 'blij' worden van spruitjes. 

Maar het is nu eenmaal weer de tijd van het jaar voor spruitjes. En als je enigszins prijsbewust eet om de kosten van de dure dieetproducten te compenseren en/of denkt aan het klimaat, dan ga je voor seizoensgroenten en dan ontkom je er haast niet aan om ook een keer spruitjes te eten. Maar hoe moest ik dat doen met een gezin waarvan eigenlijk alleen het oudste kind spruitjes lust? En zo werd het idee voor deze spruitjes ovenschotel geboren, die door de ingrediënten die er in gaan zelfs lekker is (of kan zijn) voor kinderen. Hierbij mijn recept:

Ingrediënten:
* ongeveer 300 gram spruitjes (waarvan de buitenste bladeren en de onderkant verwijderd zijn, maak eventueel een kruisje in de onderkant voor een kortere kooktijd)
* twee middelgrote appels (ik gebruikte buitenbeentjes appels van de AH)
* kaneel
* 125 gram chorizo (ik gebruikte een halve AH chorizo worst van 250 gram)
* ongeveer 600 gram geschilde iets kruimige aardappels (ik gebruikte AH biologische aardappels)
* een scheutje (AH) soja melk
* een 'lik' plantaardige halvarine voor op brood (ik gebruikte Zeeuws Meisje halvarine)
* nootmuskaat
* olie voor het invetten van de ovenschaal
* rechthoekige ovenschaal

Bereiding:
Halveer de spruitjes en kook ze kort voor. Ik kookte ze een minuut op twee en liet ze toen nog even door sudderen in een hooimadam. Schil de aardappelen, snijd ze in grove stukken en kook de aardappelen tot ze gaar zijn. Snijd de chorizo in plakjes die je vervolgens weer in vieren snijd. Bak deze plakjes worst kort uit in een koekenpan met anti-aanbaklaag. 
Schil en snijd terwijl de appels in blokjes en doe deze in een met olie ingevette ovenschaal en bestrooi ze met kaneel. Doe hier de uitgebakken chorizo stukjes bij en roer om. Giet de halve spruitjes af en voeg deze toe in de ovenschaal. Zorg dat ze goed verdeeld zijn over de schaal. 

Giet de aardappelen af en stamp ze met een scheutje warme soja melk (ik verwarmde de melk kort in de magnetron), een lik plantaardige halvarine en wat nootmuskaat tot een zachte puree. Verdeel de puree over de appel, chorizo en spruitjes in de ovenschaal. Verwarm de oven voor op 180 graden (hetelucht) en verwarm hierin de ovenschotel ongeveer 20 minuten. Wanneer de aardappelpuree aan de zijkant goudbruin begint te kleuren is de ovenschotel klaar. Laat het gerecht iets afkoelen en eet smakelijk! 

Ik ben erg benieuwd hoe dit recept bij jullie (kinderen) in de smaak valt. Mijn man, ik en onze oudste hebben er heerlijk van gesmuld. Onze middelste was niet fit en wilde het daarom niet proeven. Hopelijk een volgende keer dan maar. Laat je het me weten wat jullie ervan vinden?  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...