dinsdag 6 juni 2017

Introductie

Welkom op mijn blog! Alweer even geleden heb ik dit blog aangemaakt vanuit mijn wens om mijn ervaringen met een gluten- en lactosevrij leven te delen met anderen. Wij zijn een gezin bestaande uit man, vrouw en twee kinderen, waarvan één kind coeliakie en een lactose intolerantie heeft (onze oudste) en het andere kind alleen een lactose intolerantie (onze jongste). Dit kan best wel eens een uitdaging zijn qua eten, traktaties op school, dagjes uit, op vakantie gaan etcetera. En dan met name vanwege de coeliakie. Maar al doende leert men, ben ik inmiddels wel achter ;-) 

Ook hangt er een extra kostenplaatje aan het gluten- en lactosevrij eten. Zo is lactosevrije / plantaardige melk of glutenvrij eten is best prijzig. Denk bijvoorbeeld aan de prijzen van lactosevrije melk. Zelfs wanneer je ´normale´biologische halfvolle melk drinkt, ben je nog goedkoper uit. En denk bij glutenvrij eten eens aan glutenvrij brood. Voor een glutenvrij bruin (supermarkt) brood van 400 gram betaal je al snel zo´n 3 euro. Daar kun je een heerlijk ´normaal´ brood voor kopen bij de bakker! Gelukkig is er wel een compensatie vanuit de Belastingdienst te krijgen bij het doen van je aangifte inkomstenbelasting (mits je aftrekdrempel vanwege je inkomen niet te hoog ligt), maar boodschappen doen is toch ineens een heel stuk duurder elke maand. Daar ben ik wel achter. 

Maar ook hierbij geldt weer dat je al doende leert. Kocht ik eerst veel kant-en-klare producten, zoals koeken en tussendoortjes, nu probeer ik steeds meer zelf te bakken en te maken. Dit is niet alleen in veel gevallen goedkoper, maar zo heb je ook meer keuze in wat je eet. Lactosevrij blijkt eigenlijk niet eens zo moeilijk en niet persé veel duurder, afhankelijk van wat je bakt of maakt uiteraard. Veel gewone bakmixen bevatten geen melk en door er zelf plantaardige boter en/of melk aan toe te voegen, kun je er prima een lactosevrije twist aan geven. Glutenvrij kan het ook schelen, ookal zijn glutenvrije bakmixen en is glutenvrij meel nu eenmaal wel een stuk duurder als ´gewoon´ meel. Maar ook hier kun je creatief mee zijn. Zo bakte ik pas heerlijke glutenvrije pindakaaskoeken (recept via Laura's Bakery), die puur van ´gewone´ ingrediënten gebakken konden worden. Geen extra kosten qua inkoop dus! Ook kun je door dingen zelf te bakken de hoeveelheid suiker, verzadigd vet en vezels in de gaten houden. Veel glutenvrij eten word ´lekker´ gemaakt door er extra vetten of suiker aan toe te voegen. En vezels ontbreken juist vaak (in de meest gangbare) glutenvrije producten. Als je zelf bakt kun je deze  eenvoudig toevoegen in de vorm van bijvoorbeeld fruitvezels of gebroken lijnzaad. 

Het is soms ook een heel gepuzzel welke producten nu lactosevrij en/of glutenvrij zijn. Het blijven lezen van etiketten is hierbij echt nodig, want soms veranderd ineens de samenstelling van een product waardoor je het toch niet meer kunt eten of drinken (of in het gunstige geval, juist wel). Dit kan wel eens vermoeiend zijn, al merk ik dat het voor mij steeds meer een gewoonte wordt. Maar bij de producten die ik regelmatig koop moet ik mezelf er toch wel eens aan herinneren dat ik de etiketten weer eens moet lezen. Je kan er (helaas) gewoon niet blind op vertrouwen, ben ik wel achter. En daarom doe ik ook graag boodschappen bij een supermarkt die duidelijk vermeld of een product melkvrij en/of glutenvrij is.

Voordat ik alles wist en uitgedokterd had, was ik wel even verder. En nog steeds leer ik elke dag weer! Daarom wil ik via dit blog mijn ervaringen, ontdekkingen en recepten graag ook met jou delen, zodat jij het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden en we elkaar kunnen inspireren. Let wel: ik beschrijf alles puur vanuit mijn eigen ervaring, want ik ben geen arts of diëtiste. Wanneer je vanwege je gezondheid gluten- en/of lactosevrij moet gaan eten doe dit dan altijd in overleg met een deskundige en gebruik dan dit blog als inspiratie. 

Mocht je tips hebben (bijvoorbeeld naar aanleiding van mijn blogberichten), dan houd ik me natuurlijk van harte aanbevolen! Mail ze gerust naar blijglutenenlactosevrij@gmail.com. 

Graag tot mijn volgende blog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...