dinsdag 13 juni 2017

Lactosevrij eten en nu?

Zoals ik in mijn blogbericht over de diagnose lactose intolerantie al schreef, zijn wij vrijwel gelijk na de diagnose begonnen met lactosevrij eten voor onze jongste. In mijn zoektocht naar merken die lactosevrije producten in het assortiment hebben (en die in de supermarkt verkrijgbaar zijn) die niet gemaakt zijn van soja of bijvoorbeeld rijstmelk, maar van gewone koemelk, kwam ik vrijwel gelijk uit bij het merk MinusL. Dit is een Duits merk, met - vind ik persoonlijk - erg lekkere lactosevrije / lactosebeperkte producten. Je proeft vaak niet eens dat het "anders" is. Ideaal wat mij betreft! 



Wat heb je zoal van MinusL in de Nederlandse supermarkt? Dit is erg verschillend per supermarkt, maar denk aan: plakken Gouda kaas, spuitbus slagroom, crème fraîche, slagroom, magere kwark, houdbare halfvolle melk, cupjes met koffiemelk en een flesje met koffiemelk, kleine desserts in diverse smaken (yoghurt en een soort vla), roomyoghurt, Griekse yoghurt, melkchocolade, dubbele koekjes met chocolade er tussen, chocolademelk , boterkoekjes met chocolade, chocopasta en chocolade wafeltjes. Let op: deze producten zijn allemaal lactosevrij (lactosebeperkt), maar niet allemaal glutenvrij. Maar voor onze jongste met alleen een lactose intolerantie prima geschikt. In Duitsland en via sommige webwinkels kun je zelfs nog meer producten en smaken krijgen van MinusL. Zo hebben wij in de meivakantie in Duitsland heerlijke vanille toetjes gekocht en lactosevrije magnums. Smullen! Ook voor onze oudste in dit geval, want deze producten waren ook glutenvrij. 

Inmiddels weet ik al enige tijd dat er ook Nederlandse lactosevrije producten verkrijgbaar zijn in de supermarkt. Zo heeft Arla (Arla Lactofree, met de grote koe op de verpakking) heerlijke verse halfvolle lactosevrije melk (ik proef echt geen verschil met 'normale' melk en dit is ook de favoriet van onze kinderen), houdbare halfvolle melk, yoghurt, vanille yoghurt (ook favoriet bij onze kinderen), magere kwark, crème fraîche en roomkaas. En van Campina is er ook verse en houdbare halfvolle melk verkrijgbaar. Deze is ook lekker, maar mijn kinderen drinken toch het liefste de melk van Arla Lactofree. En die is ook iets goedkoper. Maar mocht de Arla halfvolle melk toevallig een keer niet verkrijgbaar zijn, dan is die van Campina een prima alternatief voor ons.

Ook de AH heeft houdbare lactosevrije halfvolle én volle melk eigen merk in het assortiment. Deze is goedkoper dan de andere houdbare halfvolle melk producten en die gebruik ik vaak om mee te bakken (wij drinken niet graag houdbare melk). Denk aan: pannenkoeken, koek of cake waar melk in moet. En je hebt de lactosevrije roomkaas van Philadelphia. 


Naast de Nederlandse en Duitse producten zijn er in de supermarkt ook diverse lactosevrije producten verkrijgbaar van het Belgische merk Damhert. Hier heb ik persoonlijk geen ervaring mee, want die vind ik vaak te prijzig. En omdat lactosevrij eten toch al duurder is, probeer ik zeker wel op de prijs te letten. Daarom koop ik ook zeker niet alleen maar dieetproducten, maar probeer ik ook veel te vervangen door 'normale' producten. Want melkchocolade kan dan misschien wel niet, maar de meeste pure chocolade (moet je wel van houden) kan bijvoorbeeld wel gewoon. En er zijn ook zat biscuitjes e.d. te vinden waar geen melk in zit of alleen mogelijk sporen van. Ik zal nog eens een blog wijden aan de producten met lactose die wij vervangen hebben door 'normale' producten. Wie weet geeft het jou ook inspiratie!

Zoals je ziet zijn wij vooral fan van MinusL en Arla Lactofree. Welk lactosevrij merk is jouw favoriet? En welke lactosevrije producten koop jij graag? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...