zondag 3 september 2017

Recept: gluten- en lactosevrije stroopwafelcake

Als je gluten- en lactosevrij moet gaan eten, kan dat best wel eens als een beperking voelen. Je kan niet meer spontaan ergens een ijsje gaan eten of spontaan ergens uit eten gaan wanneer je met je kids op stap bent, je kan niet meer zomaar alles in je mond stoppen wat je lekker vind wanneer je een intolerantie hebt en je moet als ouder vrijwel altijd dingen regelen of voorbereiden bij verjaardagen, kinderfeestjes etcetera. Het is allemaal niet onoverkomelijk, maar zeker voor kinderen kan dit wel eens erg lastig zijn. Mijn oudste kan er soms best wel eens van balen dat er dingen zijn die niet meer kunnen of mogen qua eten. Juist omdat die nog heel goed weet hoe bepaalde dingen met gluten- en lactose smaken. De jongste heeft daar minder moeite mee, maar die heeft er dan ook minder lang van kunnen genieten voordat de diagnose gesteld werd. 


Gelukkig leven we in een tijd waarin er veel mogelijk is en er veel vervangers zijn. Helaas bevatten de producten uit de winkel vaak extra toevoegingen en e-nummers en is de keuze (die overigens tegenwoordig steeds meer wordt) toch vrij beperkt. Daarom ben ik eigenlijk wel heel blij dat ik het leuk vind om te bakken en nieuwe dingen uit te proberen qua het bereiden van maaltijden, zodat ik etenswaren op een gezondere manier zelf kan bakken en voor meer variatie kan zorgen. En hoewel ik heus geen top-chef ben, zijn mijn baksels vaak ook een stuk minder droog dan de kant-en-klare cakes en de resultaten van de cakemixen uit de winkels. Daar ben ik dan ook stiekem wel een beetje trots op, haha.

Afgelopen vrijdag had ik weer eens een bakexperiment. Ik ging een gluten- en lactosevrije appel-kaneel cake bakken gebaseerd op een recept van Uit Pauline's keuken (https://uitpaulineskeuken.nl/2014/10/appel-kaneelcake.html) , toen de jongste (die daar niet van houdt) aan mij vroeg of ik ook een stroopwafelcake wilde bakken. Gelukkig bleek ik nog gluten- en lactosevrije stroopwafels in huis te hebben, dus ja... dat wilde ik wel. Een leuk experiment en het bleek uiteindelijk helemaal niet zo moeilijk en erg lekker. Dus zoals beloofd op mijn Facebookpagina afgelopen vrijdag zal ik het recept hierbij met jullie delen.

Ingrediënten

200 gram zelfrijzend bakmeel (AH vrij van gluten)
200 gram Wajang boter (of AH plantaardige boter, dat kan ook)

150 gram kristalsuiker
3 stroopwafels (gluten- en lactosevrij, bijvoorbeeld van Leev of AH vrij van gluten)
4 middelgrote eieren
2 theelepels kaneel
snuf zout
eventueel wat extra kaneel of koekkruiden


Bereiding
Klop met een mixer de boter en de suiker romig. Mix vervolgens één voor één de eieren erdoor, totdat je een egaal beslag hebt. 

Mix nu het zelfrijzend bakmeel, een snuf zout en 2 theelepels kaneel door het beslag. 
Scheur vervolgens twee stroopwafels in kleine stukjes en meng deze met een lepel of spatel door het beslag. Doe het beslag in een ingevette cakevorm en strijk het beslag glad. 
Scheur nu ook de laatste stroopwafel in kleine stukken en verdeel deze stukken over de bovenkant. Bestrooi eventueel nog met een beetje kaneel of koekkruiden voor wat extra smaak. 
Bak de cake vervolgens ongeveer 45 - 50 minuten in een op 160 graden voorverwarmde (hetelucht) oven. Houdt op het einde de cake in de gaten, zodat hij niet te donker wordt. Wanneer je er met een satéprikker in prikt en die er schoon uit komt, is je cake ook van binnen goed gaar.
De cake is zowel warm als koud erg lekker.

Eet smakelijk! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...