woensdag 30 augustus 2017

Recept: heerlijke aardbei cupcakes

Nu is het nog de tijd van de aardbeien en dus maak ik er het liefst nog zo veel mogelijk mee, voordat we het weer een tijdje zonder deze heerlijke "zomerkoninkjes" moeten stellen (die niet uit de kas komen, maar uit de volle grond). Dit heb je wellicht ook wel gemerkt aan de recepten die ik de laatste tijd gepost heb :-) Ik vind aardbeien gewoon een heerlijke en veelzijdige vrucht en onze kinderen zijn er dol op. Helaas hebben we weinig oogst uit eigen tuin dit jaar (en de paar aardbeien die er zijn worden meestal direct van de plant af gesnoept door de kinderen), dus moet ik het doen met het aardbeien van de markt of de supermarkt. En ja, dan zijn ze wel wat duurder, maar gelukkig in de aanbieding ook wel weer betaalbaar. 


Vandaag had ik zin in iets nieuws en heb ik me gewaagd aan gluten- en lactosevrije aardbei cupcakes. Een eerdere poging met blauwe bessen was niet zo'n succes, dus ik was erg benieuwd naar het eindresultaat. Het was de eerste keer dat ik de cakejes maakte, dus ze zijn niet perfect geworden, maar wel erg lekker. Onderstaand vind je het recept van de cupcakes.


Ingrediënten:
65 gram plantaardige boter op kamertemperatuur (ik heb de AH plantaardige margarine gebruikt)
2 eieren op kamertemperatuur (grootte maat M/L ongeveer)
85 gram kristalsuiker
65 - 80 gram aardbeien (ongeveer vijf middelgrote aardbeien, zonder kroontjes)
135 gram glutenvrije bloem (ik gebruikte glutenvrije bloem van het merk Frei von van Réwé)
1 theelepel bakpoeder (je kunt ook voor zelfrijzend bakmeel kiezen en de bakpoeder achterwege laten)
1 theelepel vanille suiker
snufje zout
35 ml halfvolle lactosevrije melk (ik gebruikte de verse melk van Arla)

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 170 graden en vul een muffinblik met papieren of siliconen cupcake vormpjes. Hier gingen we vandaag voor Mickey en Minnie Mouse (papieren) vormpjes die we recent uit Duitsland meegenomen hebben. Normaliter kies ik ook vaak voor onze siliconen vormpjes, om zo afval te besparen. Er nogal wat cupcakes doorheen hier in huis.
Doe de boter en de suiker in een beslagkom en mix de ingrediënten door elkaar. Voeg één voor één de eieren toe en mix het tot een glad beslag. 

Meng de bloem met de bakpoeder (of gebruik glutenvrij zelfrijzend bakmeel, dit ga ik de volgende keer eens proberen) en het zout en voeg het bij het beslag. Voeg vervolgens de melk en de vanillesuiker toe. Meng alles even goed door elkaar.
Pureer vervolgens een gedeelte van de aardbeien met een staafmixer en schep deze door het beslag (ik zou ongeveer een kwart / een derde nemen). De overige aardbeien snijd je in kleine stukjes. Bestrooi deze met wat glutenvrije bloem en meng ze ook door het beslag. Dit keer heb ik ongeveer 65 gram aardbeien gebruikt, maar een volgende keer zou ik er iets meer aardbeien in doen voor de smaak, bijvoorbeeld 80 gram. Maar zeker niet meer dan 100 gram anders worden de cakejes te nat. Het beslag ziet er vervolgens uit zoals op de foto hiernaast. Daar krijg je toch al trek van? ;-)
Vervolgens vul je de cupcakevormpjes. Ik heb ze halfvol gedaan, maar daardoor zijn ze niet mooi tot aan de rand / over de rand gerezen. Wellicht dat ik de volgende keer minder cakejes in één keer maak, maar wel wat vollere. En wie weet rijst het ook beter met het zelfrijzende bakmeel. Dat gaan we snel eens uitproberen!

Zet het muffinblik met het cakejesbeslag vervolgens zo'n 20 minuten in de oven totdat ze mooi bruin worden. Haal de cupcakes uit de oven en laat ze op een rooster of een bord volledig afkoelen. En daarna: eet smakelijk! 

P.S.: Wij vonden ze warm ook errug lekker! :-) 


Ik ben benieuwd: maak jij ook wel eens cupcakes met fruit? Zo ja, deel gerust je recept! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...