zondag 12 november 2017

Sinterklaas

Nog een paar nachtjes slapen en Sinterklaas en zijn Pieten komen weer aan in Nederland. Een heugelijk feit voor de meeste kinderen! Maar voor kinderen met coeliakie is er ook een 'maar' bij: ze kunnen helaas niet meegenieten van al het lekkers wat er tijdens de intocht uitgedeeld wordt door de Pieten. En de Pieten geen hand of high five geven in verband met de kruimels aan zijn of haar handschoen. Echt weer zo'n typisch lastig momentje, want hoe ga je hiermee om? 


Ik sprak onlangs een vader die vertelde dat hij op zo'n moment buiten het zicht van zijn kinderen om een Piet aan sprak, hem / haar zelf wat glutenvrije pepernoten toestopte en vroeg of hij of zij deze aan zijn kinderen wilde geven, zodat ze toch ook wat konden aannemen van de Pieten en wat lekkers te snoepen hadden tijdens de intocht. Ook vertelde hij dat de Pieten dit altijd leuk oppakten door iets te zeggen in de trant van: "Ik hoorde dat jij niet tegen gluten kunt. Kijk eens, daarom heb ik hier speciale glutenvrije pepernoten voor jou." Echt top! Ik vind het ook echt een slimme en leuke oplossing, al zou 'gewoon' mee kunnen doen natuurlijk nog veel leuker zijn. 

Vanmiddag deelde ik het al op mijn facebookpagina: er zijn dit jaar in sommige plaatsen ook glutenvrije Pieten bij! Echt super goed nieuws voor kinderen met coeliakie of een glutensensitiviteit, want zo kunnen ook zij gewoon mee doen en mee snoepen. Onze oudste die met 7 jaar nog steeds heilig in Sinterklaas gelooft werd helemaal blij van dit nieuws (hopelijk zijn de pepernoten ook lactosevrij) en vroeg zich gelijk ook af of deze Piet dan ook coeliakie heeft. Nou, wie weet! 

In onderstaand bericht van de NCV (Nederlandse Coeliakie Vereniging) kun je zien in welke plaatsen er een glutenvrije Piet aanwezig zal zijn (kijk voor de meest actuele lijst op www.glutenvrij.nl). 


De glutenvrije Pieten zijn te herkennen aan een vlag met een glutenvrij logo erop. Maar hoe kunnen de Pieten nu de kinderen met een gluten intolerantie herkennen? Ook hiervoor is een oplossing! Op www.glutenvrij.nl kun je een glutenvrije vlag downloaden en er zelf een vlag van knutselen of een kleurplaat uitprinten en inkleuren en deze aan de pietenmuts van je kind hangen (of er ook een vlag van maken). Zo herkent de glutenvrije Piet de kinderen aan wie hij of zij zijn/ haar glutenvrije pepernoten kan uitdelen. Uiteraard hierbij rekening houdend met kruisbesmetting. Ik vind het echt een top initiatief en ik hoop dat er volgend jaar nog meer glutenvrije Pieten zullen zijn! 

Komt er in jouw woonplaats ook een glutenvrije Piet dit jaar? En zo niet, hoe gaan jij en je kind(eren) hiermee om tijdens de intocht? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...