zaterdag 4 november 2017

Recept: lactosevrije bobotie met prei en aardappel

Soms weet ik écht niet meer wat ik moet koken. De één lust dit niet, de ander dat niet. Vaak komen we hier uit op wéér een gerecht met bonen, want dat is zo'n beetje het enige wat beide kinderen lusten. Herkenbaar? Nou, ik was het zat. En ik was inspiratieloos. Nu hebben we kort geleden een derde kindje in ons gezin mogen verwelkomen (waar we heel blij mee zijn :-)), dus dat was een mooie gelegenheid om eens rond te kijken naar kinderkookboeken en deze te vragen als kraamcadeau. Van een goede vriendin kreeg ik het kookboek Opperdepop van de Albert Heijn. Kennen jullie dat? Ik had er wel eens van gehoord, maar nooit de moeite genomen om er eens naar te kijken. Maar toen ik het van de zomer bij het consultatiebureau zag liggen en eens inkeek, werd ik toch wel erg enthousiast.*


Hoewel onze baby nu natuurlijk nog niet mee eet, ben ik wel alvast begonnen met het uitproberen van recepten, want... nieuwe inspiratie! Zo at onze jongste (ja ik weet het, de middelste inmiddels ;-)) al een keer als dessert stukjes banaan met gesmolten pure chocolade, maakten we afgelopen woensdag als lunch boekweitpoffertjes (ik paste het recept wel aan naar onze smaak) en aten we gisteren als diner de bobotie. Voorheen maakte ik dat wel eens van zo'n wereldgerecht pakje, maar dat is nu met de intoleranties / allergieën geen optie meer. Dus nu heb ik de bobotie met prei en aardappel uit Opperdepop gemaakt, met wat aanpassingen naar onze smaak en in verband met de lactose die in het originele recept zit. Het was erg lekker! Ik maakte het als volgt:

Ingrediënten

4 middelgrote biologische aardappels, geschild en in kleine blokjes
1 prei, in dunne ringen (ik gebruikte zowel het witte als het groene gedeelte van de prei)
3 tenen knoflook, fijn gesneden of geperst
3 theelepels kerriepoeder (ik gebruikte de curry poeder van AH basic, die bevat geen gluten)
1 theelepel oregano (ik gebruikte oregano van de Jumbo)
500 gram rundergehakt of half-om-half gehakt (ik gebruikte half-om-half, maar zou de volgende keer voor rundergehakt kiezen qua smaak)
200 ml water of (runder)bouillon (in het oorspronkelijke recept werken ze met een basisbouillon waar ze ook het recept van delen in het kookboek. Tip: voor de smaak van het gerecht is bouillon echt lekkerder dan water)
2 laurierblaadjes (van Verstegen)
1 grote appel (ik gebruikte de laatste Jonagold appel van onze appelboom :-))
3 eetlepels rozijnen (ik gebruikte AH basic sultana rozijnen en wat meer rozijnen dan in het oorspronkelijke recept, omdat wij dat lekkerder vinden)
4 eieren (ik gebruikte maat M)
200 ml ongezoete soja melk (van Alpro in ons geval, kan eventueel ook met lactosevrije melk van bijvoorbeeld Arla als soja geen optie voor je is)
klontje AH plantaardige margarine (om te bakken)
Zeeuws meisje plantaardige halvarine voor op brood (om de ovenschaal mee in te vetten, je kunt hiervoor natuurlijk ook andere plantaardige boter gebruiken)

Bereiding
Kook de aardappelblokjes beetgaar in ongeveer 6 minuten. Giet ze af en laat ze uitlekken in een vergiet.
Verhit de plantaardige margarine en bak het rundergehakt met de prei, het kerriepoeder, de knoflook en de oregano ongeveer 10 minuten. Roer regelmatig om. Voeg de (runder)bouillon of het water toe en de laurierblaadjes en stoof het gerecht nog zo'n 5 minuten.
Schil de appel, haal het klokhuis eruit en snijd hem in kleine blokjes. Verwijder de laurierblaadjes uit de pan, meng de appelstukjes met de rozijnen en de aardappelblokjes en roer deze door het gehaktmengsel. 
Vet een ronde ovenschaal in met de plantaardige boter voor op brood en schep het aardappel-gehakt mengsel er in.
Klop de eieren los met de soja melk en voeg naar smaak wat peper en/of zout toe (ik deed alleen een draai zwarte peper door het mengsel). Schenk dit mengsel over het aardappel-gehaktmengsel in de ovenschaal. Bak het gerecht ongeveer 25 minuten in een op 180 graden voorverwarmde oven tot het ei gestold is en de bovenkant goudbruin. 
Eet smakelijk! 

Variatietips 
Je kunt de bobotie ook met andere groenten dan met prei maken. Denk bijvoorbeeld aan sperziebonen (voeg dan wel voor de smaak een uitje toe). Ook kun je naar smaak meer fruit toevoegen, indien gewenst. 

Heb jij wel eens bobotie gemaakt? Zo ja, wat is jouw succes recept? En wat vinden je kinderen ervan? 


* Ter info: dit is geen gesponsord bericht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...