zaterdag 14 oktober 2017

Recept: we love chocolate!

Van de week plaatste ik deze foto van mijn homemade chocolade op de Facebookpagina van deze blog. Mijn intentie was al om binnenkort het recept te delen via dit blog en nu werd er ook nog eens naar gevraagd door een volger van de pagina, dus bij deze: een blog met dit simpele, maar lekkere recept. Én een bonusrecept! Hopelijk kun jij er straks net zo van genieten als ik! :-) 



Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik het recept met pindakaas wat heb afgekeken van een recept wat ik voorbij zag komen in de Facebookgroep Huisgemaakt. Voorheen maakte ik ook altijd wel graag zelf chocolade, maar dat deed ik op een andere manier. Zo maakte ik wel eens homemade pindarotsjes als cadeautje. Die kun je heel eenvoudig maken door een reep pure chocolade (ik gebruik meestal 85% pure chocolade van Hands Off, maar daar moet je van houden) te smelten in een steelpannetje. Na het smelten haal je het pannetje van het vuur en roer je er ongezouten pinda's doorheen, net zoveel totdat je mooie bergjes kunt maken. Deze maak je op een vel bakpapier en laat je afkoelen totdat de chocolade weer hard is. Mijn cadeautje zag er uiteindelijk trouwens zo uit als op de foto hiernaast en werd zeer gewaardeerd door de ontvanger. 
Variatietip: Deze pindarotsjes zijn trouwens ook heel lekker met wat rozijnen erdoor. Maar dan heten het vast officieel geen pindarotsjes meer ;-)

De chocolade waarvan ik een foto op Facebook plaatste maakte ik als volgt:


Ingrediënten
* 1 reep van 100 gram pure chocolade (ik gebruikte een reep Hands Off 85% pure chocolade, maar je kunt ook voor andere gluten- en lactosevrije chocolade kiezen)
* 100 - 125 gram (net hoe smeuïg je je chocolade wilt hebben) Calvé pindakaas (zonder nootjes, maar met stukjes noot kan ook prima of met een andere soort pindakaas zoals bijvoorbeeld de 100% pindakaas van de AH)
* 30 gram amandelschaafsel (of stukjes amandel of hazelnoot, dat is ook lekker)
* handje Sultana rozijnen

Bereiding
Breek de reep chocolade in stukjes en laat deze samen met de pindakaas smelten in een steelpannetje. Zodra de chocolade en pindakaas gesmolten zijn en goed gemengd zijn haal je het pannetje van het vuur en meng je er een handje rozijnen en ongeveer 30 gram amandelschaafsel doorheen. Het mengsel giet je vervolgens in siliconen vormpjes of - net als in mijn geval - in een ijsblokjesvorm en laat je minimaal 3 uur opstijven in de koelkast. Daarna kun je genieten van heerlijke smeuïge chocolaatjes. 
Let op: bewaar ze wel in de koelkast en houdt ze niet te lang in je hand, want ze smelten heel snel. Maar heerlijk, dat zijn ze zeker! 

Ik hoop dat ik je met deze recepten heb kunnen inspireren om heel eenvoudig zelf heerlijke chocolaatjes te maken. Leuk als cadeautje voor een ander, maar ook erg leuk en lekker als traktatie voor jezelf. 

Maak jij ook wel eens lekkere chocolaatjes voor jezelf of een ander? Zo ja, deel je recept gerust (graag zelfs) hieronder!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...