donderdag 26 oktober 2017

Tijd voor dessert!

Veel glutenvrij (voorbewerkt) eten bevat helaas weinig voedingsvezels. Dat is echt iets om op te letten wanneer jij zelf of je kinderen glutenvrij moeten eten, ben ik wel achter. Maar het eten van extra vezels is zeker voor kinderen soms zo makkelijk nog niet. Vezels zitten veel in groenten en fruit, maar wat nu als je kinderen hebt die moeilijke eters zijn en dus zeker niet meer groenten en/of fruit willen eten? Dan word je creatief is mijn ervaring. 

Onze jongste eet niet graag groenten, behalve diverse soorten bonen, maar wel graag fruit. Onze oudste eet redelijk groenten, maar eet het liefst geen fruit (behalve zomerfruit, zoals aardbeien of frambozen). Daarom serveer ik tegenwoordig bij de maaltijden (extra) fruit. Denk aan: een banaan uit het vuistje of stukjes banaan als beleg, stukjes warme appel met kaneel door de bruine bonen, een dessert van bijvoorbeeld yoghurt met fruit of schijfjes warme appel met kaneel etcetera. Extra groenten blijven lastig, daar moet ik nog eens iets op gaan verzinnen.  

Momenteel zijn vooral de verschillende desserts met fruit die ik bedacht heb populair bij mijn kinderen. En dan puur door de presentatie. Want ja, het oog wil natuurlijk ook wat ;-) Zo maak ik in de zomer regelmatig yoghurt fruit ijsjes van yoghurt met gepureerd fruit (dit pureer ik en meng ik door elkaar in de blender). Heerlijk vinden ze die! Of onze eigen gemaakte yoghurtshakes (zie hier voor het recept, je kunt deze shake namelijk ook prima met ander fruit maken). En ook een groot succesnummer was het dessert wat ik maakte van lactosevrije halfvolle yoghurt (Arla) met daarop glutenvrije koekkruimels en aardbeien, geserveerd in een wijnglas (zie foto rechts) die ik eerder ook al eens op mijn Facebookpagina deelde. Puur vanwege het wijnglas al een enorm succes.


En in de afgelopen week maakte ik een tweetal desserts met yoghurt en witte druiven. Zo maakte ik een soort trifle in een glas van een laagje lactosevrije vanille yoghurt (Arla), een halve plak gluten- en lactosevrije boerencake (die ik zelf gebakken heb van de glutenvrije mix van Nominal), weer een laagje vanille yoghurt, weer een halve plak boerencake en daar bovenop een paar gehalveerde witte druiven. Ik heb helaas geen foto van dit dessert, maar onze jongste heeft echt zitten smullen!  

Het andere dessert wat ik maakte was op verzoek van de oudste. Opnieuw maakte ik een dessert in een glas (onze oudste wilde eigenlijk een wijnglas, maar daar kon ik niet bij, dus toen heb ik het dessert maar in een limonadeglas gemaakt, zie foto links). Eerst deed ik een laagje halfvolle lactosevrije yoghurt (Arla) in het glas, vervolgens deed ik hier gehalveerde witte druiven op en daarna weer een laagje yoghurt. Omdat de druiven er nogal in wegzakte, verkruimelde ik op de tweede laag een stuk lange vinger (Savoiardi van Schär) en legde hierop weer een aantal gehalveerde druiven. Het zag er heerlijk uit en de kids hebben gesmuld. 


Wil je liever een zuivelvrij dessert? Dan kun je deze vrolijke 'appelzon'  van warme appelschijfjes met kaneel maken (gemaakt door manlief). Of een heerlijke fruitsalade van diverse soorten fruit (in verschillende kleuren, dat oogt het lekkerst). Helaas vindt hier alleen de jongste dat lekker, dus wij maken dit eigenlijk nooit. 

Hopelijk heb ik je met deze desserts kunnen inspireren. Heb jij nog een lekker gluten- en lactosevrij dessert die je wilt delen? Graag! Ik ben benieuwd :-) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...