dinsdag 29 mei 2018

Update 2: Leven op een budget

Zo, daar is hij dan eindelijk. Mijn blog over ons leven op een budget. Hij stond al langer op de planning, maar ik had even weinig tijd om deze blog te typen. Ik vind het altijd zo interessant en inspirerend om te lezen hoe anderen dat doen, dat ik ook graag onze ervaringen met jullie wil delen. En het is voor mij ook gelijk een stok achter te deur om er serieus mee aan de slag te gaan. Dat ook ;-)

Hoe is het ons de afgelopen tijd vergaan? Zoals ik eerder al schreef zijn we in januari over ons budget heen gegaan. Daarom stelde ik ons weekbudget bij van € 110,00 naar € 115,00. Nog steeds een krap budget voor ons heb ik wel gemerkt. Maar 'schaarste' maakt ook creatief. Zo bedacht ik me dat ik nog VVV bonnen had liggen die ik toch nergens voor gebruikte en ben ik die nu gaan gebruiken om luiers te kopen voor onze baby. Dat scheelt weer een hoop in de boodschappenkosten, want voor twee grote pakken luiers betalen we toch ongeveer maandelijks € 25,00. Daar haalden we al de eerste winst.

In de maanden februari, maart en april ging het eigenlijk heel wisselend met het budget. Ik zal onderstaand per maand uitschrijven wat we aan boodschappen uitgegeven hebben.

Februari:
Supermarkt € 380,06 (budget was € 389,93 door het € 10,07 teveel uitgeven in januari)
Overige uitgaven € 68,12
Totaal € 448,18 = € 112,05 per week
Budget gehaald, yes!

Maart:
Supermarkt € 385,04 (we hadden eigenlijk nog zo'n 9 euro van vorige week, maar zijn zelfs nog onder het budget van € 400,00 gebleven!)
Overige uitgaven € 92,12
Totaal € 477,16 = € 119,29 per week
Helaas, budget niet gehaald

April:
Supermarkt € 393,77 (weer onder ons budget van € 400,00!)
Overige uitgaven € 50,50
Totaal € 444,27 = € 111,07 per week
Budget gehaald, yes!

Het wel en niet halen om en om lijkt een beetje de tendens te worden, want als ik nu even globaal naar mei kijk, dan weet ik nu al dat we ook deze maand ons budget niet gaan halen helaas.

Waar ligt het aan of we ons budget halen of niet? Deels ligt het er aan dat onze baby groter wordt en steeds meer met de pot gaat mee eten. Wij wisselen vers eten af met potjes (waarbij we kiezen voor biologisch en de ingrediëntenlijst zorgvuldig bestuderen op onnodige ingrediënten - die kopen we dus niet) en dit blijkt toch nog aardig aan te tikken in een maand. Verder zijn er producten die we eens in de zoveel tijd groot inkopen, zoals wasmiddel. En met drie kids gaat er nogal wat wasmiddel doorheen ;-) Ook hebben we inmiddels onze voorraad aardig opgegeten en zijn er wat producten die aangevuld moeten worden. Hierbij probeer ik steeds vaker voor biologisch te kiezen, zeker wanneer het in de aanbieding is. En tot slot zijn de boodschappen nu eenmaal ook een flink stuk duurder geworden helaas.

Wat kunnen we eraan doen? We kunnen nog meer op de aanbiedingen gaan letten, geen snoep, koek of chips meer kopen (niet dat we daar nu veel van kopen, maar we kopen wel wat), toch niet voor biologisch gaan, minder dieetproducten kopen en deze meer vervangen met 'gewone' alternatieven en zo kan ik vast nog wel wat verzinnen als ik er goed over na denk. Ik denk dat we de komende tijd wel wat op groenten en fruit kunnen besparen wanneer we gaan oogsten uit onze eigen (mini) moestuin. We moestuinieren veelal in bakken en potten, dus een echt grote besparing zal het niet zijn, maar een portie fruit en groente halen we er wel uit. Zo hebben we momenteel elke dag een paar aardbeitjes. Lekker! Die hoeven we nu in ieder geval niet te kopen ;-)

Gelukkig is het ook niet moeten bij ons en is het wat dat betreft niet erg als we ons eigen doel niet halen. Maar het zou mooi zijn als het toch wel lukt. Ik blijf er in ieder geval mijn best voor doen en zal jullie op de hoogte houden.


Werk jij ook met een budget voor boodschappen? En zo ja, lukt het jou om je eraan te houden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...