dinsdag 12 juni 2018

Ons gezin: hoe gaat het met de intoleranties?

Het is alweer even geleden dat ik over ons gezin en onze intoleranties geschreven heb. Inmiddels is er weer een en ander veranderd, dus tijd voor een update dacht ik zo :-)


Zoals ik eerder al schreef heeft onze oudste (levenslang) coeliakie, dus dat betekent levenslang glutenvrij eten. Gelukkig gaat dat tegenwoordig steeds beter door gewenning, maar ook doordat het glutenvrije aanbod online en in de winkels steeds groter wordt. Enerzijds kun je de hele glutenhype als iets negatiefs zien, maar het heeft ook zeker zijn voordelen. Naast coeliakie heeft onze oudste ook een lactose intolerantie. Dit maakt het niet altijd even makkelijk. Gelukkig kun je wanneer je iets met lactose wilt nuttigen lactase tabletten slikken, zodat ook onze oudste zo af en toe van een lekker glutenvrij ijsje (waar wel lactose in zit) kan genieten. Extra lekker en bijzonder! Wat ook heel fijn is om te merken is dat na ruim een jaar glutenvrij te eten onze oudste lactose beperkt lijkt te kunnen verdragen. Zo wordt hier witte chocolade hagelslag op brood gegeten (die van de AH is glutenvrij) en glutenvrije ontbijtkoek gegeten die wel melk bevat. Uiteraard met mate, maar wel vrijwel dagelijks. Erg fijn, want zo heb je toch net weer wat meer mogelijkheden wat eten betreft.

Onze middelste eet inmiddels ook alweer bijna een jaar glutenvrij in verband met (waarschijnlijk) een glutensensitiviteit (NCGS). Hier schreef ik al eens over. Je kunt de blog hier teruglezen. Na eerder een periode van 6 weken weer gluten gegeten te hebben moet onze middelste dit nu nog een keer gaan testen in de zomer, omdat de kinderarts helaas niet overtuigd was van NCGS. Wij wel, want in de periode waarin onze middelste gluten at hadden we echt een ander kind. Veel boos, veel klachten, zoals buikpijn, en ook op school was onze middelste onrustig. Nu gaat het na een klein half jaar glutenvrij eten weer super goed. Zo goed zelfs, dat waar onze middelste eerst nog geen spoortje lactose kon verdragen, ons kind nu ook wel iets kan verdragen. Dit betekent bijvoorbeeld ook dat er minder lactase ingenomen hoeft te worden bij een keer iets nuttigen wat lactose bevat. Super fijn dus!

Ook onze baby is inmiddels getest op intoleranties. Met twee oudere kinderen met gluten- en lactose intoleranties leek het ons goed om tijdig te testen. Het bloed is inmiddels afgenomen, nu nog wachten op de uitslag. At ik eerst nog zuivelvrij voor onze baby, inmiddels ben ik over op lactosevrij en ook onze baby eet lactosevrij. Dit lijkt goed te gaan, dus dat is wel erg fijn. Dit geeft je gelijk alweer meer opties qua eten. Ik ben wel erg benieuwd naar de uitslag!

En wij zelf? Manlief heeft nergens last van (gelukkig) en ikzelf heb de afgelopen periode gemerkt dat ik me eigenlijk beter voel zonder melkproducten. Ongemerkt heb ik er misschien toch altijd last van gehad. Mijn huid is nu veel rustiger en ik heb bijvoorbeeld minder vaak buikpijn. Echt heel fijn. Dus wanneer onze baby geen borstvoeding meer krijgt of toch weer melkproducten gaat verdagen, blijf ik denk ik mijn melkinname beperkt houden (tot lactosevrij). Ik heb gemerkt dat je ook zonder zuivel echt niets tekort hoeft te komen, als je maar zorgt dat je bepaalde voedingsstoffen en vitamines dan uit andere producten haalt. Best wel een eye opener! Want ja, 'melk de witte motor' zit er toch wel een beetje van jongs af aan in ;-)


En hoe is het bij jou? Hoe ga jij / gaat jouw gezin om met intoleranties?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...