vrijdag 22 juni 2018

Jam, jam, jam

De afgelopen tijd was ik druk. Waarmee? Druk met van alles en nog wat eigenlijk. En daardoor schoot het bloggen er helaas een beetje bij in. Zo was ik onder andere druk met onze mini moestuin in de achtertuin, want door het warme weer en de heftige regenbuien die er geweest zijn is alles enorm gaan groeien. Vooral onze frambozenstruiken gingen als een speer. Zo goed dat ik nu bijna dagelijks een flinke bak kan plukken. Super leuk natuurlijk, vooral voor onze kinderen die erg van frambozen houden. Maar wat maak je nu met al die frambozen wanneer je ze niet uit het vuistje eet of door de yoghurt doet? Nou in ons geval jam dus. En toen ik het 'jam maak virus' eenmaal te pakken had maakte ik ook nog maar wat aardbeienjam en kersenjam. Niet met aardbeien en kersen uit eigen tuin, maar zeker niet minder lekker. Heerlijk zo'n voorraadje, ook alvast voor de winter! Want niks is lekkerder dan eigen huisgemaakte jam :-) 


Hierbij wat foto's van onze 'buit': 




Ook maakten we nog frambozenjam van een mengeling van roze frambozen en gele frambozen, maar daar heb ik geen foto van gemaakt helaas. 

Zelf jam maken, is dat nu moeilijk? Helemaal niet! Als je 'normale' geleisuiker gebruikt is de verhouding suiker en fruit 1:1. Doe evenveel suiker als (klein gesneden) fruit in de pan en voeg wat citroensap toe, zodat het beter indikt. Kook het geheel goed door totdat het een soort siroop wordt en haal eventueel de staafmixer er nog even door. Doe de jam vervolgens in gesteriliseerde potten die luchtdicht afsluiten, zet de potten minimaal 5 minuten op zijn kop en laat ze vervolgens (wanneer het deksel niet meer klikt zijn ze vacuüm getrokken) rechtop afkoelen. En klaar is je jam(voorraad). 


Maak jij ook wel eens jam? En / of heb je ook een eigen moestuin(tje) waaruit je kunt oogsten? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...