zaterdag 20 oktober 2018

Recept: Rijsttaart met aardbeien

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een lekker recept met jullie gedeeld heb. Niet omdat ik ze niet had, maar omdat ik even wat minder online geweest ben in de afgelopen periode. Soms vraagt het offline leven net even wat meer aandacht. Wellicht heb je dat ook wel gemerkt aan mijn posts op Facebook. Maar super fijn dat jullie toch trouw gebleven zijn! :-) Ik hoop de komende tijd weer wat vaker te posten, maar voor nu wil ik graag met jullie het heerlijke recept voor een gluten- en lactosevrije rijsttaart met aardbeien met jullie delen wat ik dit weekend samen met onze oudste maakte. Ik ben benieuwd of jullie er net zo enthousiast van worden als wij!

Ingrediënten:
* 100 gram dessertrijst (wij gebruikten die van Lassie, maar in principe is elk merk goed)
* 1 ei (maat M)
* 40 gram suiker
* 500 ml lactosevrije melk (wij gebruikten AH houdbare lactosevrije melk)
* 1 blik taart- en vlaaifruit aardbeien van HAK of verse aardbeien(jam), dat kan natuurlijk ook

Bereiding:
Doe de melk, de suiker en het ei in het steelpannetje en roer goed door met een garde. Voeg vervolgens de rijst toe en breng aan de kook. Laat het ongeveer 12 à 13 minuten doorkoken tot je een lekker papje hebt. Laat het papje vervolgens een paar minuten afkoelen.
Verwarm de oven voor op 180 graden (hetelucht). Vet ondertussen een cakevorm in en giet het mengsel na het afkoelen in de vorm. Strijk glad met de bolle kant van een lepel. 

Bak het rijstmengsel in de vorm vervolgens zo'n 35 minuten op 180 graden. Kijk wel regelmatig of de rijstbodem niet te donker wordt. Haal wanneer de bodem klaar is de cakevorm uit de oven. Laat de bodem weer een aantal minuten afkoelen, ditmaal in het cakeblik, en stort de bodem vervolgens op een bord / snijplank of iets anders waar hij in zijn geheel op past. Laat de bodem goed afkoelen en draai hem vervolgens weer rechtop. 

Wanneer de bodem is afgekoeld, dan kun je hem versieren met de aardbeien vlaaivulling of een andere topping naar keuze. 

En dan: eet smakelijk! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...