vrijdag 14 september 2018

Feest

Afgelopen week was het feest bij ons thuis. Onze middelste werd vijf jaar! En dat moest natuurlijk gevierd worden. Op school wilde onze middelste graag op cakejes trakteren met apekoppen erop. Nu zijn ze bij ons op school voorstander van gezonde traktaties, maar mogen kinderen (gelukkig) ook genieten van een minder gezonde traktatie. En aangezien onze middelste vorig jaar fruit getrakteerd had, vond ik dat het best een keertje wat minder gezond mocht zijn. Omdat onze middelste (zoals jullie weten) gluten- en lactosevrij moet eten heb ik voor de hele klas gluten- en lactosevrije cakejes gebakken. Niemand die daar iets van gemerkt heeft en iedereen kon lekker meesmullen, ook het kindje uit de klas met coeliakie. Zo fijn wanneer niemand een uitzondering hoeft te zijn :-)  


Dit waren de traktaties van onze middelste, leuk toch? Ik heb ze gebakken met de cakemix van AH vrij van gluten. Eenvoudig én lekker! 



's Middags was het tijd voor het eerste kinderfeestje van onze middelste die daar al weken naar uitkeek. Het feestje was een succes. Vaders bakte een grote stapel gluten- en lactosevrije pannenkoeken (zoek je nog een lekker recept, kijk dan eens hier) die iedereen mocht versieren met datgene wat ie lekker vond. We hadden chocoladepasta, appelschijfjes, rozijntjes, stroop, appel- en perenstroop en poedersuiker. Iedereen heeft gesmuld! Verder hadden we leuke activiteiten bedacht, maar eigenlijk wilden ze vooral spelen spelen spelen haha. Ze hadden nog even tijd voor een korte film met wat zoute popcorn, maar verdere activiteiten had ik niet eens hoeven te bedenken. Ze hadden het gewoon leuk en gezellig met elkaar. Fijn, zulke kinderfeestjes! :-) 

Het 'grote mensen feest' hopen we nog te vieren volgend weekend, maar ook dan hoop ik weer voor iedereen lekkere gluten- en lactosevrije taart en hapjes te maken. Zo kreeg ik al het verzoek of ik weer de kwarktaart die ik hier eerder al eens beschreef wilde maken, want onze middelste is gek op toetjes, maar niet zo op taart. Tuurlijk, dat wil ik wel! Ook wil ik dit weekend als test eens een rijstbodem maken van dessertrijst met daarop vlaaifruit of ander fruit. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Als het lekker is zal ik het recept met jullie delen. Beloofd. En dan hoop ik ook hier iets mee te maken voor het feest van onze middelste. Dat is weer eens wat anders dan (de standaard) appeltaart ;-) 


Wat maak jij allemaal voor lekkere gluten- en lactosevrije traktaties wanneer je jarig bent / er een kind jarig is? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...