zondag 6 januari 2019

Weekmenu januari 2019

Allereerst wil ik jullie allemaal nog het beste wensen voor 2019. Ik hoop dat het ondanks de zorgen en de moeilijkheden die een dieet soms met zich mee kan brengen, het een blij gluten- en lactosevrij jaar mag worden voor jullie. Ook dit jaar hoop ik weer mijn bevindingen en recepten met jullie te delen via dit blog en de facebookpagina, zodat we elkaar kunnen blijven inspireren. 

Om het jaar maar gelijk goed te beginnen deel ik hierbij weer een weekmenu met jullie. In december is het me helaas niet gelukt om een weekmenu met jullie te delen, omdat we door de feestdagen wat meer verplichtingen hadden dan anders en er weinig tijd over bleef om te bloggen. Maar goed, dit weekmenu bevat ook nog maandag 31 december, dus een beetje december is het alsnog ;-) 


Maandag
Op oudjaarsdag aten we lekker Hollandse pot (een prima tegenhanger van alle oliebollen, appelflappen etc.). Snijbonen met gekookte aardappels en erbij maakte ik zelf krokante kip. Ik sneed een kipfilet in kleine stukjes, kruidde deze, haalde de stukjes door een geklutst eitje en vervolgens door verkruimelde glutenvrije cornflakes. Even bakken in een koekenpan en voila. Heerlijke krokante kip! Onze kinderen zijn er dol op. 

Dinsdag
Op nieuwjaarsdag aten we preisoep. Onlangs kocht ik preien die 1+1 gratis in de aanbieding waren. Nu zijn wij hier bepaald geen preiliefhebbers, maar van deze aanbieding wilde ik toch graag gebruik maken. Ik maakte de soep met een ui, aardappels, prei en bieslook volgens een recept van AH. Ik maakte de soep af met wat peper en zout en een klodder lactosevrije roomkaas en het was best een lekker soepje. Ook hadden we er gerookte zalm bij en een lekker glutenvrij stokbroodje. Onze kinderen vonden het overigens niet zo'n lekker recept, de soep, dus misschien is dit meer iets voor volwassenen ;-) 

Woensdag
Vandaag aten we basmati rijst met kipstukjes (gekruid met kerrie kruiden), maïskorrels en tuinerwten. Eenvoudig, maar lekker. Onze oudste verheugde zich vooral op de dag erna waarop ik van het restje soep zou maken. 

Donderdag
Bij de lunch kwam inderdaad de soep op tafel van het restje van woensdag. Heel eenvoudig eigenlijk. Ik maakte kippenbouillon, voegde het restje rijst e.d. van woensdag toe, kookte dit even mee en klaar was de soep. 
's Avonds hadden we zwemlesmiddag / avond, dus dan eten we meestal wat makkelijks. Dit keer werden het nacho's uit de oven met kidneybonen, geruld rundergehakt, maïskorrels (een beetje veel maïs deze week, ik geef het toe ;-)) en geraspte (lactose arme) kaas eroverheen. Smullen! 

Vrijdag
Vandaag stond er eigenlijk broccoli op het menu, maar omdat onze twee oudste kinderen (onverwachts) niet mee aten en wijzelf en onze jongste erg van boerenkool houden, besloot ik spontaan om een lekkere stamppot boerenkool voor ons te maken. Met rookworst. Jammie! Soms kun je daar ineens zo'n zin in hebben, haha. 

Zaterdag
Op zaterdag aten we weer 'ouderwets' patat met snacks. Heerlijke ribbelfriet uit de airfryer met een glutenvrije frikandel erbij. Lekker hoor! 

Zondag
Vandaag aten we dan alsnog broccoli. Manlief heeft op zondag zijn kookdag en stoomde de broccoli en aardappels gaar in onze stoomoven. Zo eten we het het liefst. We hadden er kippenbouten bij die we vanmiddag alvast goed aangebraden hadden en lekker hadden laten sudderen in onze hooimadam. Heerlijk mals waren ze geworden. Voor degenen die daar niet van houden waren er stukjes kalkoenfilet. En er was ook een heerlijke kerriesaus volgens het recept van de kip kerrie die ik eerder al eens deelde op dit blog, maar dan zonder rozijnen dit keer. Zelfs onze kritische eters vonden het lekker, ookal piepten ze vooraf wel anders ;-) 

Ook deze week staan er weer een aantal klassiekers bij ons op het menu (ik maak op zondag altijd een weekmenu voor de aankomende week). Zo zullen we bijvoorbeeld onze spruitjesovenschotel weer gaan maken. Heerlijk, ik kijk er al naar uit. 

Weten jullie ookal wat jullie aankomende week gaan eten? Mochten er lekkere of bijzondere recepten bij zitten, deel ze vooral! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...